Nadležni u Domu zdravlja Leskovac demantovali su navode predstavnika Grupe građana Za Leskovac zajedno o, kako je rečeno, nezakonitom poslovanju ove ustanove, u saopštenju za javnost koje vam prenosimo u nastavku.
Odluka Vlade Srbije o osnivanju Zdravstvenog centra Leskovac, koji se sastoji od Doma zdravlja i Opšte bolnice, stupila je na snagu 20.02.2021. godine.
Nakon donošenja odluke lokalne samouprave da se članovima upravnih i nadzornih odbora koje je imenovala lokalna samouprava ne isplaćuju naknade, Dom zdravlja je isto prestao da čini.
Naknada članovima upravnog odbora je počela da se isplaćuje tek nakon dobijenog dopisa od strane Ministarstva zdravlja, i to od aprila 2023., mada je sam dopis dostavljen februara prošle godine.
Dakle, u vreme kada je počela isplata, osnivač Doma zdravlja Leskovac nije više lokalna samouprava i samim tim je prestala obaveza primene njenih preporuka kao osnivača, uz početak poštovanja preporuka resornog ministarstva.
Nesporno je takođe da je novim Zakonom o zdravstvenoj zaštiti predviđeno da upravni odbori domova zdravlja imaju tri člana. Međutim, Statut Doma zdravlja Leskovac još uvek nije usklađen sa novim zakonom iz sledećeg razloga:
Ministarstvo zdravlja je dostavilo dopis 20.05.2020. kojim je obavezalo sve zdravstvene ustanove da do 29.05. te godine dostave „predloge statuta…kako bi u daljem postupku mogli da budu imenovani organi upravljanja u skladu sa zakonom“.
Dom zdravlja je dostavio Nacrt Statuta usklađen sa zakonom i dostavio ga Ministarstvu zdravlja 28.05.2020. godine, međutim, do današnjeg dana nije dobio saglasnost na statut, niti su imenovani članovi upravnog odbora koji bi usvojili statut.
Sve ove radnje neophodne su kako bi se Dom zdravlja registrovao u APR-u kao pravno lice i imao upravni odbor od 3 člana, pod uslovom da se zanemari Odluka o osnivanju zdravstvenog centra Leskovac.
Dom zdravlja poseduje dokaze o istinitosti navedenih činjenica-dopise Ministarstva zdravlja, knjige pošte o slanju dokumentacije i nacrt Statuta Doma zdravlja Leskovac.
Davne 2006. godine Ministarstvo zdravlja je Zdravstvenom centru Leskovac poslalo dopis kojim predlaže da ustanove koje pružaju usluge u stomatologiji a koje imaju viškove zaposlenih na tri načina reše problem: Aneksima ugovora o radu gde će zaposleni biti plaćeni po učinku, izdavanjem u zakup slobodnih kapaciteta i dobrovoljnim prestankom radnog odnosa u ustanovi.
„Viškovi“ u stomatologiji u tom periodu nastaju usled izmene zakona kojim veliki broj stanovnika gubi pravo na do tada obavezni vid zdravstvene zaštite vezan za stomatološke usluge a samim tim i smanjuje broj stomatologa.
Usled slabog odziva zaposlenih (jer se radilo o dobrovoljnom prestanku radnog odnosa u ustanovi) Dom zdravlja Leskovac odvajanje dočekuje sa velikim brojem zaposlenih u stomatologiji za koje RFZO ne prenosi sredstva za isplatu plata.
U periodu od 01.07.2007. do 2015. godine direktori Doma zdravlja Leskovac nisu u mogućnosti da sprovedu program rešavanja tehnološkog viška za zaposlene u stomatologiji, jer sredstva za to nisu mogla da se obezbede. Ministarstvo zdravlja za program rešavanja tehnološkog viška izdvaja sredstva tek 2015 godine, kada je veliki broj zdravstvenih ustanova blokiran presudama sudova. Napominjemo da veliki procenat blokade Doma zdravlja Leskovac čine upravo ove presude a ne presude „naknadno zaposlenih“.
Činjenica je i da je 2007. godine Domu zdravlja Leskovac „pripao“ znatan broj neugovorenih radnika na neodređeno vreme, za razliku od Opšte bolnice gde su u radnom odnosu ostali samo ugovoreni radnici.
Nesporno je da je račun Doma zdravlja Leskovac otvoren 2007. god od strane Vlade Srbije i Ministarstva finansija kao i podračun Doma zdravlja, koji nije podložan blokadi i da se na njega uplaćuju sopstvena sredstva ostvarena izmedju ostalog i u stomatologiji, kao i da su sa njega isplaćivana stimulativna nagrađivanja (koja postoje u skoro svim zdravstvenim ustanovama).
Dom zdravlja Leskovac nikako nije mogao da utiče na činjenicu da li će ovaj račun biti blokiran, i nije postojala izričita nemogućnost da se sa ovog računa isplacuju obaveze za koje postoji valjani pravni osnov: Pravilnik o stimulativnom nagradivanju donet na osnovu Zakona o platama u državnim organima i javnim službama.
Ministarstvo zdravlja je Domu zdravlja i Opštoj bolnici Leskovac 2021. dostavilo dopis u kome „obaveštava da je Uredbom o planu mreže zdravstvenih ustanova predviđeno formiranje Zdravstvenog centra, kao i da će do imenovanja direktora zdravstvenog centra poslove direktora Zdravstvenog centra i vršenja njegovih ovlašćenja obavljati direktor opšte bolnice. Istovremeno direktor doma zdravlja nastaviće da obavlja dužnost direktora doma zdravlja kao organizacione celine zdravstvenog centra“.
Takode, nikakve isplate se ne kriju od zaposlenih, niti se zarade u DZ isplaćuju konsignacijom. Zaposleni u Domu zdravlja Leskovac svoje obaveze prema dobavljačima plaćaju asignacijom, dok se plate zaposlenih isplaćuju sa redovnog računa koji po zakonu ne podleže blokadi.
U periodu od 2007.do 2013. god. (na godišnjem nivou) u Domu zdravlja Leskovac bilo je preko 1000 upošljenika. Od toga oko 180 zaposlenih na neodredjeno bilo je neugovoreno sa fondom za zdravstveno osiguranje, koji nisu primali platu.
U decembru 2023. ukupan broj radnika iznosio je 682, svi u radnom odnosu na neodredjeno vreme i ugovoreni sa fondom. Nijedan nije bio sa ugovorom o radu na odredjeno vreme, niti na privremeno-povremenim poslovima.
Napominjemo da protiv odgovornih lica Doma zdravlja Leskovac nije pokrenut ni krivični ni prekršajni postupak.
Dom zdravlja Leskovac će prema nalogu iz izveštaja DRI u periodu od 90 dana postupiti po preporukama i o tome dostaviti izveštaj.
Nadamo se da smo uspeli da prenesemo bar deo istine o tome šta je DRI „pronašla“ u Domu zdravlja Leskovac i da sve to ne predstavlja medijsku senzaciju o kršenju zakona več samo pokušaj napada na zdravstvenu ustanovu koja se trudi da na najbolji moguci način pruži zdravstvenu zaštitu stanovništvu grada Leskovca.